leva-just-nu

Direktlänk till inlägg 2 november 2013

Yoga

Av ME Mamman - 2 november 2013 18:28

 gJag har nu i snart 3 veckor, utövat medicinsk yoga. Sista sessionen är nästa vecka sedan är jag "on my own" så att säga.

Jag upplever det som positivt och tycker om övningarna. Det är inte specifika för migrän utan mer blodtrycksänkande. Det har visat sig att medicinsk yoga faktiskt är mer effektiv mot högt blodtryck än blodtrycksänkande mediciner.  Nu har jag inget högt blodtryck att bekymra mig om.  Det är snarare att jag har lågt blodtryck men hög puls. Men yogan sänker pulsen, och jag känner mig lugnare.  Men det fungerar bara när jag är helt själv.


Jag kommer fortsätta med mediyogan. Varsitt grundpass varje dag.  Det är lite yoga och mycket andning och meditation. 

 


Väldigt skönt och avkopplande.  Det är så att man kan somna efteråt.  Och jag som är så uppe i varv hela tiden (  jo, trots ME så krigar ADHD;n mot ME;n.  Jag vet inte om jag känner någon speciell skillnad,  men i måndags, då jag var sur på läkaren jag berättat om i tidigare inläggg här   så gick jag ut med hunden och gick hela 1,3 km på en gång.  Efter ca 600 meter andades jag som jag sprungit marathon och fick stanna och pusta.  Pulsen var väl uppe i max, och jag undrade hur fasiken jag skulle kunna komma hem.  Då gjorde jag faktiskt som så att jag ställde mig och yogaandades. Fyllde luften långt ner i magen och spände ut magen, fyllde luft i lungorna så bröstet breddade sig, och sedan andandes jag långsamt ut varje lite droppe luft.  Efter 3 sådana yoga andningar hade jag fått tillbaks normal puls igen, och lite mer stadga i benen så jag kunde gå hem igen.   Så på så sätt har jag faktiskt haft nytta av den.  Eller när jag vill gorma på barnen och istället stannar upp och andas djupt.


Jag har ju en hel del migrän också.  Och för något år sedan köpte jag en bok  


Problemet med just yoga tycker jag att man måste ha någon som visar,  en instruktör som visar hur man ska andas, hur man gör rörelserna osv.  Jag har läst boken, men när jag försökt utöva rörelserna har jag hela tidigen blivit stöd av boken som jag måste titta i.  "Hur var det nu jag skulle göra?".


Nu såg jag till min glädje att de har släppt Migränyoga som CD. Ungefär som de jag har med Göran boll Mediyoga.


    

Det finns två olika CD,  och jag önskar mig dessa i julklapp. 



Annars har dagen idag varit jobbig.  Jag har varit mer ljudkänslig än vanligt och haft på mig hörselskydden hela dagen.  Jag tål knappt ungarnas röster, om de hade talat i en normal samtalston så kanske det gått bättre, men de gapar liksom.  Så hörselskyddet har varit min bästa vän idag.  Jag har vilat och vilat, för imorgon har jag blivit lovad att få följa med till Barkaby.  Kanske inte någon jättebra idé men jag måste få göra något roligt. 


Så utöver 50 minuters mediyoga, så har jag tittar på två avsnitt av supernatural, följde med ut en lite sväng med hunden, innan jag fick vända hem igen. 


Jag känner att min kropp är helt utmattad.  Jag tycker det är en läskig känsla.  Jag känner mig inte sjuk eller febrig....jag har bara inte en enda gnutta energi kvar i kroppen.


Mitt mål är att i framtiden bli så frisk att jag kan köra ett vanligt yoga eller pilatespass utan att bli sjuk. Men vägen dit är lång, och jag antar att jag får vara glad för att jag kan utöva mediyogan utan att bli sjuk.


Jag längtar efter den 2/12 då vi ska besöka Gotahälsan, ska bli intressant att höra domen.  Någonstans inom mig hoppa jag fortfarande att det bara är utmanningssyndrom jag har, och att promenader bara är nyttiga för mig....även om jag får feber. 


Men nu är jag faktiskt så trött och utmattad att jag kommer lägga mig.  Sova innan kl 19,30 på en fredagskväll.  Jag har i nte ens orkat se de återstående avsnitten på Vampire Diaries.  Då är man sjuk  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten.  Men det bö...

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är al...

Av ME Mamman - 6 juli 2016 21:28

Verktyg låter kanske som en knepig rubrik, men jag tänkte berätta lite om hur jag hanterar smärta och ångest. Alltså dela med mig av lite verktyg.   Värk och smärta har varit en del av mitt liv sedan jag var 12 år.  Det var då jag började få ...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 20:39


Psykisk ohälsa läser man mycket om nuförtiden.  Det är idag lättare att lida av psykisk ohälsa än för 20-30 år sedan.  Lättare är det ju inte, men mer accepterat.  Åtminstone är det vad jag vill tro.    Jag har ME,  det är en autoimmun neurol...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 13:27

Det är ett ganska allmänt tankesätt att om man sover dåligt så tar man igen den sömnen.  Det är alltså ingen fara att missa en natts sömn eller två.  Det tar man igen.....sägs det.    Och det finns många råd när man inte kan sova.  Det jag hört ...

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards