leva-just-nu

Alla inlägg under oktober 2016

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten. 

Men det börjar som om verkligheten är lite sne, som att jag går snett. Är verkligheten sne och jag går med raka, stadiga steg.   Eller går jag också snett? 


Min tinnitus har alltid funnits där i mina öron sedan vi landande på Landvetter från Florida för 22 år sedan.   Nu tjuter det ännu mer,  en skär, vass ton som säkert kan skära kött.  

 

Hur dåligt jag mått tidigare så har jag ändå haft en känsla av kontroll, fast det kanske inte alls varit så. 


Även när jag åkt rullstol har jag haft kontroll.   Men nu sedan typ...mitten av juni har min känsla av kontroll lösts upp.    Om verkligeten känns som rosa bubbelgum, så  känner en del av mig att det är osant.  Och dragningskrafter gör att jag står rakt och inte snett...oavsett vad jag känner.

 

 

Vem är jag att tala om att det är falskt om det springer rosa elefanter efter mig. 

Eller egentligen flyger de.   I min fantasi.   Jag vet att rosa flygade elefanter är falskt.  Något osant.

För någon dag sedan vaknade jag på morgonen och kände att det var en bra dag att dö på.   Men verkligheten drog tag i mig, och påminde mig om MINA barn, påminde om mina föräldrar som bara har ett barn kvar.  Mig. 


Jag gjorde det enda vettiga.  Ringde psykakuten, berättade att jag inte orkader mer, att jag ville ta livet av mig men ville absolut inte ta livet av mig.  Det skulle inte hända.   Sjuksköterskan ville att jag skulle testa först hos primärvården.  De slussade mig tillbaka till psykakuten.   Naturligtvis fick jag komma dit.

Jag nämnde naturligtvis inte att jag gick på sne bubblig mark.  Jag försökte gå så normalt som möjligt.  Så naturligt att sjuksköterskan frågade om jag var full.  Det var jag....kanske.   På samma morgon hade jag vaknat med en ångest så stark att jag fick ta sömntabletter för att somna istället.   Så det var nog inbillning att jag gick på rosa bubbelgum.

Jag berättade som det var.  Att jag vaknat upp på morgonen och velat ta livet av mig.  Där och då.   Men fick inte.  Fick inte tillåta mig.  Ville bara vila mig i några veckor, sedan skulle jag nog vara fit for fight igen. 

 

På psykakuten skrev de ut Theralen.  Jag har haft det utan framgång tidigare.   Det visade sig att jag hade tagit 3 droppar då, något man ger till spädbarn vid sömnstörningar..    Och jag måste nog erkänna,  att jag nog inte kan räknas som späd i någon verklighet.  Snarare tvärt om.

Jag har tagit theralen enligt dos, eller även mindre.  Jag tar halva rekommenderad maxdos.

Jag har tid hos öppenpsyk om 3 veckor.  Bedömningssamtal.  Och jag har fått en massa formulär att fylla i.  Och jag vet precis hur jag ska fylla i den för att anses som psykisk sjuk eller frisk för den delen.  Jag antar att jag måste vara ärlig när jag fyller i den delen. 

 

Jag funderade hur man ska förklara hur jag känner och hur det känns i hjärnan.  Och hur jag ser, vad jag ser, utan att dumförklara mig själv.  

Kanske har jag redan gjort det när jag lade ut inlägget.   Att jag ser dubbelt sedan några dagar tillbaka.  Inte hela tiden.  Inte när jag gör gör något.  Så jag ser till att göra något hela tiden. 

 

Och nu kommer jag inte ihåg vad jag ville med det här inlägget.  Minnet är bra, men väldigt kort.  Sådant vågar man inte heller ta med läkaren.   Men jag vet vad som är sant och verkligt.  Att schäslongen gungar , så att man vill ta illamåendetabletter tror jag att jag håller tyst om också.  Allt jag upplever behöver ju inte vara verkligt.  Eller hur?  


Och det som står här kan ju inte vara helt verkligt.  





  Att den här inte är sann baserar jag på två anleningar. Personen saknar sjukdomsinsikt.....och jag har massor med insikter.

Efter en psykos minns personen inte ofta inte vad som hände under psykosen,  och det är glasklart....jag varken har, eller har haft en psykos. 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards