leva-just-nu

Direktlänk till inlägg 14 april 2014

Varför är det så dyrt att vara sjuk?

Av ME Mamman - 14 april 2014 21:08

När jag blev sjuk så förlorade jag nästan omgående ca 10 000 kr efter skatt.  Egentligen skall jag väl skratta mig lycklig för jag hade ganska bra lön innan jag blev sjuk.  Värre är det med tex undersköterskor eller sk lågstatusyrken.  Jag får sjukpenning,  jag hade gärna jobbat och jag hade gärna haft mycket mer pengar.  Men nu jobbar jag inte.  Jag kan inte ens gå.  Jag får till och med sälja min hund för att jag inte kan ta hand om honom.  


Men jag har tur, jag har en bra arbetsterapeut.  Jag har fått Damon utan någon knot.

 


Jag har fått en arbetsstol så jag korta stunder, med betoning på korta, så kan jag göra kanske 5-10 minuters hushållsarbete.

  Och jag har fått duschpall och toalettarmar.    Tack och lov för armarna säger jag bara annars hade jag inte kunnat resa mig upp från toaletten.

Så jag har fått mycket bra av arbetsterapeuten, och troligtvis kommer jag få även en rullstol.  Det känns jag inte helt redo för än.  Men jag ringer arbetsterapeuten imorgon för att höra.


Jag har letat efter ett avlastningsbord, sådant jag kan köra in under sängen och kunna sitta och äta eller pyssla eller vad jag nu vill.  Det är sådant AT;n inte kan bekosta.  Men jag hade sådan tur och hittade en på nätet begagnat.

   


Man kör helt enkelt in den under sängen eller soffan, och sedan har man ett bord.  Jag har letat efter sådana och de kostar närmare 2000 kr. 


En annan sak jag vill ha är en tempur ögonmask.  Mest pga när jag har migrän, eller när det är för ljust.  Jag kom just på att jag gått omkring med solglasögon hela dagen, och ändå fundera på att jag nog borde ha solglasögon.  Ljuskänslig är bara förnamnet.  Ljudkänslig är efternamnet. 


Det finns ortroser jag känner att jag behöver och sådant kostar mängder.

  Jag skulle behövt hjälpt med hållningsbandage som hjälper mig att hålla uppe hållningen.
"Funktion
Rätar ut och avlastar bröstryggen. Stöder sensomotoriken och aktiverar muskulär stabilisering. Lindrar smärta.

Indikationer
Stöd vid:
försämrad kroppshållning (till exempel M. Scheuermann
smärtor i området kring bröstryggen." Pris över 600 kr.  

Det finns mycket som skulle underlätta för mig, både var gäller smärta, rörelse och funktion, men det allra mesta får man betala själv. Jag skulle behövt en handortors, då jag vrider tummar och handleder när jag sover.

 

Men något jag vill ha är en tempur sömnmask.  Den sägs vara den bästa som finnns.

Men det som liggger högst upp på listan är ett badkar!

  Är det något  jag saknat sedan vi flyttade till huset är ett badkar....utöver Gekås och min familj.


Andra grejen som jag egentligen inte alls önskar mig men som jag är inser är viktigt och det är en....rullstol.  En rullstol jag kan rulla själv, och en rullstol jag kan bli rullad i. 
Jag vet inte vad AT har att välja mellan, men här är en bild, på något som skulle kunna vara liknande.


 

En handvärmare skulle jag inte heller haft något att ha.   Så nu har jag önskar mig saker för mer pengar än jag vågat tänka på.


Och troligtvis kommer jag få någon form av rullator att ha inomhus, för även om jag går med kryckan. Kryckan som jag fick av Sanna på  Hjälpsam  

 Tack vare henne kan jag faktiskt stappla omkring om än med livet i fara. 

Fick även en blomma av fantasifloristen i tisdags.  Hade ingen aning om jag hade beställt blommor till mig.  Denna vackra blomma fick jag av två vänner jag knappt träfffat.

 


Nu säger jag godnatt. Jag har inte haft en enda kramp idag.....bara småbörjan som jag lyckats häva.  Så nu går jag ock lägger mig och drömmer om mer smink :-)   Alternativt  vilket är mer lockande, en sådan här. Silverfärgade Maine Coons.  Drömma måste man få göra!
   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten.  Men det bö...

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är al...

Av ME Mamman - 6 juli 2016 21:28

Verktyg låter kanske som en knepig rubrik, men jag tänkte berätta lite om hur jag hanterar smärta och ångest. Alltså dela med mig av lite verktyg.   Värk och smärta har varit en del av mitt liv sedan jag var 12 år.  Det var då jag började få ...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 20:39


Psykisk ohälsa läser man mycket om nuförtiden.  Det är idag lättare att lida av psykisk ohälsa än för 20-30 år sedan.  Lättare är det ju inte, men mer accepterat.  Åtminstone är det vad jag vill tro.    Jag har ME,  det är en autoimmun neurol...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 13:27

Det är ett ganska allmänt tankesätt att om man sover dåligt så tar man igen den sömnen.  Det är alltså ingen fara att missa en natts sömn eller två.  Det tar man igen.....sägs det.    Och det finns många råd när man inte kan sova.  Det jag hört ...

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards