leva-just-nu

Direktlänk till inlägg 1 april 2014

Inte så bra som jag tror jag är

Av ME Mamman - 1 april 2014 21:05

Jag trodde att Damon skulle förändra mitt liv.  Frihet!  Nu skulle jag kunna åka till centrum, ge hunden alla promenader han ville ha.  För hur mycket energi kan det ta att sitta på en stol och gasa med fingret?  Ingen energi alls. 

Jag skulle få frisk luft, sol, energi.  Jag skulle få ett liv igen. 


Och på många sätt så har Damon ökat min frihet.  Men samtidigt har jag insett hur mycket sämre jag är.  För det tar energi att åka ut på Damon.  Energi jag trodde jag skulle spara. 

I min enfald trodde jag.....planerade jag att den energin jag sparade för att inte behöva gå ut med hunden utan istället ta Damon och hunden, att jag skulle orka....lägga energin på bara 10 minuters träning.  Jag trodde detta...på allvar.  Men det visade sig att det tar långt mer energi att använda Damon än vad jag förväntat mig. 


Hunden får mer motion än tidigare, och det är jag glad för.  När hunden är glad, så är jag glad.  Men det verkar ta nästan lika mycket energi att åka 2 km med Damon som att gå 500 meter med hunden.  Så jag är ändå hela tiden i valet och kvalet.  Åka ut en längre promenad med hunden.....eller åka till centrum för att handla.  Att åka till centrum tar än mer energi än att åka ut med hunden. 


Just denna utmattningen och inte orka känns så jobbigt.  Jag hade verkligen hoppats att jag kunde spara energin jag sparar genom att använda Damon till att orka göra några coreövningar eller...åka och shoppa.  


Jag hade en telefontid med Gotahälsan idag, och jag kommer få Mekobalamin utskrivet. Det är injektioner jag ska ta två gånger i veckan, med lite tur kanske jag blir lite piggar och orkar lite mer.  Just nu är jag dock ganska pessimistisk.   Dels för att jag är lite spruträdd.  Jag kommer bli ett vandrande blåmärke, men kan det göra mig lite piggare och orka bara något mer så är det värt det. 


Egentligen har jag bara en önskan, och det är att få mitt liv tillbaks.  Jag längtar efter att få jobba, och jag längtar efter att få träna.  Och jag längtar efter att få vakna pigg.


Det var det här med acceptansen...jag är inte helt bra det.   Jag tillbringar dagarna på att se på serier.  Just nu är de Arrow jag plöjer igenom, tidigare Teen Wolf.  Det är liksom det jag orkar...jag har inte ens orkat öppna böckerna jag beställde.

   


Men det kommer väl....såsmåningom.  Jag måste ju lära mig hur fasiken man tänker när man är sjuk, för jag bara längtar efter allt jag hade , men inte hade vett på att uppskatta när jag var frisk.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten.  Men det bö...

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är al...

Av ME Mamman - 6 juli 2016 21:28

Verktyg låter kanske som en knepig rubrik, men jag tänkte berätta lite om hur jag hanterar smärta och ångest. Alltså dela med mig av lite verktyg.   Värk och smärta har varit en del av mitt liv sedan jag var 12 år.  Det var då jag började få ...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 20:39


Psykisk ohälsa läser man mycket om nuförtiden.  Det är idag lättare att lida av psykisk ohälsa än för 20-30 år sedan.  Lättare är det ju inte, men mer accepterat.  Åtminstone är det vad jag vill tro.    Jag har ME,  det är en autoimmun neurol...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 13:27

Det är ett ganska allmänt tankesätt att om man sover dåligt så tar man igen den sömnen.  Det är alltså ingen fara att missa en natts sömn eller två.  Det tar man igen.....sägs det.    Och det finns många råd när man inte kan sova.  Det jag hört ...

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards