leva-just-nu

Direktlänk till inlägg 3 mars 2014

Varje dag

Av ME Mamman - 3 mars 2014 22:21

Tänk dig att du vaknar upp med feber. Vänta, du vaknar inte upp utan du har varit vaken hela natten.  När du blundar för att sova så svettas du och slänger av dig täcket, och då drabbas du av frossa. Drar på dig täcket och blir våt av svett igen. Du djupandas och försöker verkligen slappna av.  Armar, ben, axlar, huvud. Då darrar du.  Spänner musklerna, slappnar av och det känns som om du har en vibrator inom dig.  Fast inte av det sköna slaget  

Så tillbringar du natten till du inser att det är lönlöst och sätter dig framför teven.  Eller som jag ligger nedbäddad i soffan med datorn och tittar på serier för att distrahera dig själv från den nattligaj sömnlösa ångesten.  När natt blir till morgon och morgon blir till förmiddag, och förmiddagen närmar sig lunch. Men lite tur har du slumrat något på morgonen, om inte...bad luck! 
Du svettas, du fryser, du darrar, du är yr, du darrar.  Framåt lunch tvingar du dig att gå upp...oftast bara för att....Tvingar dig ut för frisk luft är bra.  Det vet du.  Även om det känns som att du medverkar i ett marathonlopp. När du kommer in igen så är febern högre. Du hamnar flämtandes i sängen. Din sociala samvaro är endast på facebook.  Det sticker i din arm. Din fot domnar bort. Och du är febrig, trots Ipren. Trots Treo.  Du har ont i varje lem och led.  Du snålar på smärtstillande för du vet att det egentligen inte är bra. Trots att du egenligen vill ha morfindropp, rakt in i blodet.  Jag vet att jag vill det.

Lunch blir till middag och eftermiddag blir till kväll.  Du svettas, du fryser, febrig, ont. Trött, så otroligt trött. Utmattad i varje led och lem.  Du vill bara sova.  Men du svettas.  Du fryser.  Du har darrningar och spasmer, och någonstans inom dig vet du att natten kommer bli likadan som förra.  Och nästa dag kommer vara likadan.  Varje dag.


I närmare 4 veckor nu har mitt allmäntillstånd varit influensaliknande.  Det som jag trodde var en krasch verkar inte bättre än att vara en försämring, men kronisk influensa. Varje dag.


 
 
sara

sara

4 mars 2014 10:24

Så där var jag november till mars förra vintern. Kunde iofs sova, så lite bättre var det väl, men kunde inte andas, halvsatt i soffan i flera månader för att få luft. Inga astmamediciner eller cortison hjälpte. Mätbar feber, ont, nervsmärtor, huvudvärk osv osv.
Det som hjälpte för mig var nog ffa pacing och vila. Ja du vet ju, vi pratade ju mkt om det. Aldrig gå mer än 20 meter. Kanske hjälpte det en del med näringspreparaten också.
I år kan jag sitta i en fåtölj i flera timmar. Influensan är mer som en förkylning.
Hoppas du snart kommer ur det och hoppas att du i det läget inte får för dig att börja träna! ��
Kram

http://www.medanlivetpagar.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten.  Men det bö...

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är al...

Av ME Mamman - 6 juli 2016 21:28

Verktyg låter kanske som en knepig rubrik, men jag tänkte berätta lite om hur jag hanterar smärta och ångest. Alltså dela med mig av lite verktyg.   Värk och smärta har varit en del av mitt liv sedan jag var 12 år.  Det var då jag började få ...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 20:39


Psykisk ohälsa läser man mycket om nuförtiden.  Det är idag lättare att lida av psykisk ohälsa än för 20-30 år sedan.  Lättare är det ju inte, men mer accepterat.  Åtminstone är det vad jag vill tro.    Jag har ME,  det är en autoimmun neurol...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 13:27

Det är ett ganska allmänt tankesätt att om man sover dåligt så tar man igen den sömnen.  Det är alltså ingen fara att missa en natts sömn eller två.  Det tar man igen.....sägs det.    Och det finns många råd när man inte kan sova.  Det jag hört ...

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards