leva-just-nu

Alla inlägg den 6 februari 2014

Av ME Mamman - 6 februari 2014 02:35

Igår kväll tog jag en sömntablett, och somnade vid...någon gång efter 21 tror jag.  Jag vaknade till vid midnatt av att någon av barnen var uppe och drack. Men jag somnade om igen. Vid 03 var jag tvungen att gå på toaletten, försökte hålla mig för jag orkade verkligen inte gå upp. Men ni vet hur det är...jag kunde inte tänka på annat än hur jäkla nödig jag var, och till sist fick jag bara masa mig upp för att inte kissa i sängen.  Somnade om och vaknade av 14-åringen som ställt sitt alarm kl 06 av någon anledning.  14-åringen hade gått upp och lagt sig i soffan, och jag begriper inte hur någon kan sova så hårt och inte höra.  Jag var uppe en gång och sade till :- Stäng av alarmet!

- Öh, fick jag till svar.  Alarmet tystnade inte.  Sa till igen:- STÄNG AV ALARMET!

- Öh...ja,  så började han pilla med mobilen och jag gick och lade mig igen.  Men det fortsatte tjuta.  Det tog 10 minuter från det att jag sagt till honom till att han faktiskt stängde av.


Fick en intensiv huvudvärk, och eftersom jag tagit en liten ldn paus, pga kodeinanvändande, så tog jag treo comp. Gick och lade mig igen.  Vaknar 7.45 och alla ligger och sover.   Skolan börjar 8.10.   Yngsta sonen, den enda som var frisk nog att gå till skolan, fick eld i baken.  När han gått iväg till skolan, gick jag och lade mig igen.


Och jag skall ju fylla i sömndagbok, men jag vet inte alltid vad som räknas till sömn.  För mig är sömn när man inte är medveten om omgivningen.  Ofta ligger jag i sängen, blundar och nästan sover...med skillnaden att jag är medveten om precis allt omkring mig. Och kan slå upp ögonen när som helst.  Så även om jag låg i sängen, och inte kom upp förrän 11.30  har jag fyllt i att jag sovit 9 timmar.  


Därmot hade jag kunnat somna om strax innan jag skulle upp.  Jag hade tid hos dietisten på vårdcentralen idag (igår) och var tvungen ut med hunden innan, så jag hade en tid när jag var tvungen att vara uppe.  Och jag hade utan tvekan kunnat somna om på riktigt och säkert sova till fram på eftermiddagen.   Jag har varit rejält trött idag.  Jag hade kunnat somna när jag kom hem vid 16-tiden.  Men vid 20-tiden då vart jag pigg igen.  Och nu kl 03.00 på natten så är jag väldigt pigg i huvudet.  Varför är det så?

Även innan jag insjuknade i ME;n så kunde jag ibland känna att det hade varit bättre för mig om jag haft ett nattarbete, för då hade jag kunnat sova när jag var trött.....på dagen.  Istället för att behöva gå upp tidigt på morgonen och vara mer död än levande, och sedan inte vakna till förrän efter lunch.   Man rekommenderar ju att man inte ska träna direkt innan läggdags för att man är full av endorfiner utan träna några timmar innan läggdags, för att kroppen skall hinna slappna av.


Det har aldrig varit applicerbart på mig.  För jag har alltid somnat bäst direkt efter träningen. Helst springa, och sedan lägga sig direkt, och duscha på morgonen.  Men det är ju inte så fräsch, så jag tränade, snabbduschade och lade mig. Somnade.  

Om jag tränade, duschade och sedan slappade i några timmar....då blev jag pigg och energisk.  Så jag verkar inte följa handboken.

Och hade det inte varit för alla dessa fysiska försämringar när jag inte sover, så vete fasiken om jag bemödat mig överhuvudtaget.  För när jag vaknar...oavsett om jag sovit 1 timma,  eller 4 timmar, eller 6 timmar, eller 14 timmar....så är jag lika trött när jag vaknar.  Som om jag inte sovit alls.  Igår kväll längtade jag så efter att sova.  Och när jag vaknade idag, efter att ha sovit....så kändes det som om jag inte sovit alls.


Fördelen att sova på natten är ju dock att dygnet blir mycket kortare än när man är vaken 24-48 timmar i sträck.  Då går tiden ganska långsamt.


Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards