leva-just-nu

Alla inlägg den 24 januari 2014

Av ME Mamman - 24 januari 2014 22:25

Idag var den dagen jag behövde vakna pigg och alert. Strax efter 9, vilket är typ supertidigt för mig, så kom sjuktaxin för att ta mig till hjälpmedelscentralen, där jag med min arbetsterapeut skulle prova ut en elscooter. 

Just denna dagen kände jag mig inte alls pigg, och hade ganska tung huvudvärk.  Vetenskapen att jag var tvungen att hinna ut med hunden för att kissa innan, gjorde inte saken bättre.  Så när 14-åringen kom och sa att han hade väldig huvudvärk också och undrade om han kunde vara hemma från skolan idag, så övertalades jag lätt.  Jag slapp gå ut med hunden och lämna det till honom, och låg och drog mig i sängen.  Hade tänkt ta en treo innan taxin kom, men den kom naturligtvis för tidigt. 

Jag halvsov i taxin, och när vi kom till hjälpmedelscentralen så hade de två olika modeller på elscootrar.  En lite skrangligare, i mitt tycker, och en som var lite mer rejäl.  Valet föll på en Mini Crosser 3 W

 

Den kändes roligare och köra, och stabilare på terräng.   Så om ungefär 3-4 veckor får jag den hem till mig.  Så då ska jag och hunden övningsköra.

Vi provade även ut en arbetstol till mig.  Och jag kommer få en som är fjärrstyrt höj och sänkbar, lättrullad och som jag kan använda överallt i köket, hallen, vardagsrummet och matsalsrummet.  Det kommer definitivt underlätta det jag gör i köket.


När jag kom hem igen, gick jag raka vägen ut med hunden, eftersom sonen gjort precis som jag sa. Låtit honom kissa.  Så jag går den lilla rundan, eller numer är det den enda rundan jag kan gå med honom.  Men tidigare, innan jag blev så dålig, så var det den lilla rundan.  Och när jag kommer hem kollapsar jag i sängen. Fryser, svettas, huvudvärken kom tillbaks med full kraft, och jag...kände mig så rastlös i en trött kropp.  Jag har väl troligtivis gjort för mycket de här 3 sista dagarna. Stegmätaren har visat att jag gått 3 ggr mer än vad jag normalt orkar.  Bara det att jag tagit hand om hundens rastningar/promenader själv säger en hel del.  

Efter att ha vilat mig ett par timmar när jag kommit hem, dammsög jag köket, gjorde rent spisen. Vilade igen och gick sedan ut med hunden en tredje gång.  


Både kuratorn, arbetsterapeuten och läkaren säger att jag måste strukturera upp dagen och inte göra mer än jag planerat...även om jag orkar.  Det tycker jag låter orimligt tråligt, men jag antar att det är ett måste. För att se vad jag orkar innan jag kraschar.  Men än så länge har LDN varit en fullträff. Inte minst när det gäller smärtnivån.  På tre dygn har jag inte tagit mer än ett par treo.....och det är hur lite som helst jämföreslevist. 

Om LDN bara hjälper på smärtnivån så är det väldigt mycket vunnet, den där pacingen får jag väl lära mig själv......någongång.....såsmåningom....i framtiden.

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards