leva-just-nu

Alla inlägg den 11 januari 2014

Av ME Mamman - 11 januari 2014 20:33

Det var ett tag sedan jag gjorde sista inlägget.  Nu är julen förbi, och vardagen är tillbaka.  Jag har blivit ytterligare lite sämre. Orkar mindre och mindre. Det behövs inte mycket för att jag ska bli försämrad.

Dessutom är det officiellt nu.  Jag har varit på Gotahälsan på på ett återbesök, och när Anders läst min journal så blev det en ganska solklar ME-diagnos. 

Och överrörlighetssyndrom....vad nu det innebär.


Jag har även fått recept på LDN.  Jag måste beställa det, och det måste tillverkas, så det tar 2-6 veckor innan jag kan påbörja medicineringen.  Det är inget mirakelmedel,  och det hjälper inte alla.  Många av dem som använder det tycker dock att de känner sig lite bättre, kanske mindre smärtor, lite bättre sömn och krascherna kan mildras något.  Men det viktigaste är pacingen.  Blä säger jag åt pacing.  Det innebär att istället för berg och dalbanor som det är nu ( push-crash)

så ska man lägga sin dag så att man, om man tittar på mig :

Max två typ besök hos läkare/myndigheter  i veckan.

1 300-800 meters promenad med hunden om dagen alt besök i tvättkällaren.

Dammsuga 1-2 rum runt 2-3 ggr i veckan.

Göra mitt korta lilla bålträningspass 1 gång om dagen. 

Och bryta 1 timmes skärmtid mot meditation eller mediyoga. 

Under en dag när jag måste åka iväg till läkare eller annat besök så....får det mesta


Nästa vecka skall jag på avstämningsbesök med FK och min husläkare.  Det jag är mest rädd över är att FK ska anse att jag är frisk och vill rehabilitera mig. Något som försämrat många varaktigt med ME.  Och jag vill inte bli sämre än jag är nu.


Naturligtvis är det på ett sätt skönt att ha fått en säker ME-diagnos, men samtidigt är det skrutt.  För jag längtar verkligen att få köra igenom kroppen.  Men efter att ha blivit influensasjuk efter en 2 kilometers promenad med hunden på 30 minuter så lär den lilla träning jag får vara det jag gör på dagarna.  Att gå upp och ner för trappan gör mig ordentligt trött.



Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards