leva-just-nu

Direktlänk till inlägg 10 september 2013

Inbillningsfrisk

Av ME Mamman - 10 september 2013 22:24

Det hände något fantastiskt idag.  Något så fantastiskt att jag själv knappt kunde tro det.  Igår efter hundkursen, som för övrigt gick bra, så somnade jag ganska tidigt.  Tidigt för att vara mig. 

Jag sov hela natten och vaknade när klockan ringde 7.30.   Väckte de barn som inte var vakna, och blev inte skjuten.

  Jag hade ingen migrän. 

Jag hade inte ens huvudvärk!


Jag ringde till vårdcentralen och fick en tid till min husläkares vikarie idag.  En timme innan jag hade tid hos kuratorn i samma hus.  Jag låg och vilade mig lite och njöt av att vara smärtfri.  Vet ni hur fantastiskt det känns att inte ha ont? Någonstans?  Det är nästan som uppåttjack! 

Klockan 9 hade jag inte ro att ligga längre utan gick ut med hunden.  I normala fall går orkar jag bara gå runt 300-500 meter, men idag gick jag förbi frisören och bokade en tid för klippning.  Det har bara tagit mig 4 månader att göra det  


För att inte ta ut mig satte jag på mig pulsklockan imorse.  Och jag ska egentligen hålla mig nedanför 135 i puls.  Men det är nästan en omöjlighet.   Efter hundpromenaden vilade jag mig tills det var dags att åka.  Träffade en läkare som jag inte träffat förut, men som läste min journal och följde min husläkares noteringar vad gällde smärtstillande.

Det var nästan lite jobbigt att träffa läkaren och beskriva hur jag brukar ha det, när jag mådde så bra som jag gjorde. 


Efter läkarbesöket så träffade jag min kurator.  En söt, glädjespridande tjej ( hon är säkert äldre än mig, men underbar)


För henne var det helt självklart att jag skall ha de hjälpmedel som gör att jag kan fungera bättre och få bättre livskvalité, och hon ringde arbetsterapeuten i min kommun.  Som dock inte var tillgänliga, men hon skrev ut alla kontaktuppgifter, och gav mig dem. 

Hon menade även att den här allvarliga sjukdomen som jag har ( i kombination med fibron) inte är bara min angelägenhet utan även familjens.  Att det var viktigt att alla förstår vad detta innebär för mig.  Så hon bokade en tid till min husläkare för mig OCH min man, som får förklara vad den här sjukdomen innebär.


Lite försynt sa jag att jag är osäker på om min husläkare ens vet vad ME innebär ( jag är hans första ME-patient).

- Då får han läsa in sig!

Så var det med det!


Det som var oroväckande var nu på kvällen när jag stoppade pulsklockan.  


24 minuter har jag varit upp i högintensiv puls.  Och jag vet inte ens vad jag har gjort. 

Vad ännu värre är att jag lyckats komma upp i 223 i maxpuls, och hur jag lyckats nå det utan att känna av det....det begriper jag inte.  Jag vet att jag lätt hamnar  i 150 i puls om jag är ute och går lite längre (mer än 500 m).  Går jag i trappor kommer jag lätt upp i 180 i puls. 


 


Men jag har mått bra ända fram till någon timme sedan då huden började hetta, och pulsen började rusa...igen.  Lätt feber, och ont i kroppen.  

Men under nästan en dag fick jag uppleva att vara nästan frisk...inbillningsfrisk  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten.  Men det bö...

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är al...

Av ME Mamman - 6 juli 2016 21:28

Verktyg låter kanske som en knepig rubrik, men jag tänkte berätta lite om hur jag hanterar smärta och ångest. Alltså dela med mig av lite verktyg.   Värk och smärta har varit en del av mitt liv sedan jag var 12 år.  Det var då jag började få ...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 20:39


Psykisk ohälsa läser man mycket om nuförtiden.  Det är idag lättare att lida av psykisk ohälsa än för 20-30 år sedan.  Lättare är det ju inte, men mer accepterat.  Åtminstone är det vad jag vill tro.    Jag har ME,  det är en autoimmun neurol...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 13:27

Det är ett ganska allmänt tankesätt att om man sover dåligt så tar man igen den sömnen.  Det är alltså ingen fara att missa en natts sömn eller två.  Det tar man igen.....sägs det.    Och det finns många råd när man inte kan sova.  Det jag hört ...

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards