leva-just-nu

Alla inlägg den 16 juli 2013

Av ME Mamman - 16 juli 2013 00:38

Det har hänt något som är väldigt jobbigt för mig.  Det är inget jag vill berätta om just nu, men det är lustigt hur snabbt kroppen reagerar vid psykisk stress.  Just nu brinner huden, och jag är väldigt beröringskänslig.  Det var i eftermiddags vi fick det dåliga beskedet, som kastat mig tillbaks flera steg i min personliga utveckling i kampen mot min sjukdom.


Jag har mer och mer börjat tänka på det som hände mig när jag var yngre.  Jag kommer dela med mig av händelsen här.



Det här hände för många år sedan. Jag skrev vad som hände då, men det var på papper och nu kan jag inte hitta det jag skrev, så än en gång ska jag försöka berätta vad som hände, eller vad jag upplevde, eftersom jag är inte helt säker på vad det var som hände. Jag skriver med mitt minne som hjälp, men jag är inte helt säker på tidsperioden.


Första gången jag såg henne var jag runt 11 års åldern. Det var mitt i natten och jag vaknade av att det drog kallt i rummet. Och mitt i rummet såg jag en skepnad. En kvinna med fladdrande hår, och vit klänning. Hon fladdrade, liksom svävade. Jag minns att jag blinkade, och blinkade igen, gnuggade mig i ögonen. Hon var kvar. Då skrek jag. Pappa kom in i rummet, och vi avfärdade det hela som en mardröm.


Några nätter senare, eller någon vecka senare såg jag henne igen. Hon svävade och det var kallt i rummet. Återigen skrek jag högt och pappa kom inspringande.

Återigen avfärdade vi det som en mardröm. När det hände den tredje gången så plockade pappa bort min spegelvägg. Jag fick inte heller läsa böcker om övernaturliga fenomen. Man försökte hitta logiska förklaringar till vad jag sett.


Jag hade bra kontakt med mina farföräldrar. De var kristna människor och var de enda som trodde på mig. Farfar och farmor berättade om en händelse jag själv inte minns. De berättade att när jag varit liten så hade jag följt med dem till någon gammal kyrka. Jag minns inte helt vad de berättade, men jag hade tydligen sett någon man i munkklädsel. Jag hade frågat dem varför han såg så konstig ut, men de hade inte sett någon som sett konstig ut. Senare utanför kyrkan hade vi sett en tavla...eller om det var en staty och då hade jag tydligen utropat ” där är den konstiga gubben”. Det var en munk som dött för mer än 100 år sedan, och han hade tydligen räddat en massa människor från någon brand, men omkommit själv. Som sagt, detta är inte något jag minns själv utan bara fått återberättat för mig.

Men farmor och farfar trodde på mig, och de var ganska säkra på att det inte var någon ängel jag såg.


Jag fortsatte se skepnaden då och då på nätterna, men utan att skrika eller ropa på mamma och pappa.


Jag köpte en hund innan jag fyllde 12, och hon sov med mig på nätterna i min säng. Det var ganska lugnt och jag började tro att det nog varit mardrömmar trots allt.

Tills en natt då jag vaknar av att hunden står på sängen med rest ragg och skäller ut i tomma luften. Stirrar på garderoben. Och där är hon. Skepnaden. Hunden vrålskäller och jag minns att jag kliver ur sängen men på fel sida så jag måste igenom skepnaden för att komma ut ur rummet. När jag springer igenom henne, vilket jag minns kändes som en evighet, där var det iskallt. Jag sprang ut i köket, och gömde mig i hundkorgen där vår andra hund fanns. Just denna händelsen lyckades mina föräldrar inte förklara.



En klasskompis mamma hade intresse för det övernaturliga, hon tyckte att jag skulle kolla upp om det varit någon som dött i lägenheten tidigare, eller platsen där våran lägenhet fanns. Det var något jag aldrig vågade göra. Tänk om....


Efter den episoden när hunden skällde rakt ut, var det ganska lugnt ett bra tag.


När jag var runt 15 år så vaknade jag av att det var svårt att andas. Jag vaknade och skepnaden var närmare mig än hon varit tidigare och det var iskallt. Hunden var inte i mitt rum, och jag minns att jag försökte skrika men inte fick fram ett ljud. Sedan svimmade jag, eller somnade om, jag minns inte. Men när jag vaknade igen var hon borta och allt som vanligt.


Sedan inträffar något som jag inte vet vad det är, om det är en dröm, eller ..ja vad. Jag upplevde det hela som en dröm. Jag är 16 år gammal.


En en gång har jag svårt att andas, öppnar mina ögon och skepnaden svävar ovanför mig i sängen. Det är kallt. Bröstet känns väldigt tungt och det känns nästan som om jag drunknar. Jag kan inte andas. Jag får inte fram ett ljud, det är som om jag håller på att kvävas. Drunkna. Frysa ihjäl, samtidigt.


Sedan känner jag värme, jag kan andas igen. Bredvid sängen står en man, mörkt hår, ögon som lyser som guld. Vacker. I mitt huvud hör jag att jag ska vara lugn. Han heter Marco, hur jag vet det, det vet jag inte.


Sedan utspelas någonting som jag uppfattar som en maktkamp mellan mannen och skepnaden. Skepnaden svävar ovanför mig, och mannen står bredvid mig, och håller en varm hand på mitt bröst, eller egentligen mellan brösten. Jag känner hur kyla och värme alternerar i min kropp. Ena stunden är det kallt, tungt att andas och känns som om jag kvävs. Andra stunden känner jag värme, jag kan andas med lätthet och jag känner trygghet.


När det kalla tar överhanden så hör jag mannens röst inom mig ” Andas, Lugn”

Efter vad som känns som en evighet så varar värmen i mig längre och längre. Jag ser hur skepnaden över mig...löses upp. Kvar står den vackra mannen som jag fått för mig heter Marco. I sängen, vid mina ben ligger hunden och sover, därför känner jag mig övertygad om att det här är en dröm. Annars skulle väl hon vaknat och skällt?


Marco lägger en varm hand över min panna och i mitt huvud hör jag ”Du är trygg nu, sov”.


Och så vaknar jag på morgonen med denna mycket starka dröm i minne.

Efter detta så såg jag aldrig skepnaden igen.

Inte heller mannen.


Men jag har ett minne från när jag var ca 19 år. Jag levde i ett förhållande med psykiska kränkningar, verbal misshandel och psykiska övergrepp, och jag försökte ta livet av mig. Jag åt en massa sömntabletter och fick åka ambulans till sjukhuset. Jag var medvetslös under hela ambulansturen har jag fått veta, men jag har ett minne att jag ”hörde” Marco i mitt huvud att jag skulle leva. ”Lev”. Och en varm känsla på bröstet.


Efter det, inget mer. Jag vet inte själv vad jag ska tro men jag dela med mig av min upplevelse. Och kanske få någon input om vad jag upplevde. Spöke, dröm eller var det ett andligt hot som avvärjdes av en skyddsängel?  

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards