leva-just-nu

Direktlänk till inlägg 27 juni 2013

Lyckligt lottad

Av ME Mamman - 27 juni 2013 23:10

Jag har upplevt en nedåtgående spiral i min allmänna hälsa.  Jag är sängliggandes 20 timmar av dygnets 24.  Jag upplever stark smärta i huvudet närmare 12 timmar om dygnet.  Jag brukar inte räkna timmarna, men veckan som kommer ska jag till läkaren igen, och då jag sen någon vecka/veckor tillbaks börjat få en migränlignande huvudvärk på kvällarna.  

Så på morgonen och förmiddagen mellan 4-11  har jag helvetesmärtan och någonstans vid 22-tiden bryter en migränliknande huvudvärk ut som ebbar ut någongång runt 02-tiden.  Det ger en sammanlagd smärttid på 11 timmar.  Det är mer än en hel arbetsdag. Smärtnivån ligger mellan 7-10 i Vas.  Som jämförelse har Akademiska sjukhuset som kvalitetsmål att varje patient inte ska ha mer ont än VAS 3 på smärtskalan. Har man mer ont ska smärtstillande ges. 


Men jag känner mig ändå lyckligt lottad.  Idag träffade jag kuratorn på vårdcentralen idag för andra gången. Förra gången visste hon inget om ME.  Denna gången hade hon läst in sig på sjukdomen. Det som slår mig, det som jag inte tänker på eller vill tänka på, är att jag faktiskt är allvarligt sjuk.  Okej, jag dör inte av det, men jag är faktiskt på nivå som en cancersjuk. Jag har inte tänkt på det förr.


Hon sa, liksom min neurolog, liksom min förra psykolog, att jag inte får fortsätta pressa mig.   Jag får inte bli sämre än jag redan är. 
Jag har förstått av andra ME-sjuka, att alla inte blir bemötta på samma sätt, av sjukvårdspersonalen.  Så jag ÄR lyckligt lottad. 


Min stora utmaning nu är att inse att jag har ett värde, trots att jag inget kan göra.  Tidigare så har mitt värde legat i prestationen.  Vad jag gjort på jobbet.  Hur mycket jag engagerat mig i barnen.  Största prestationen och tillfredställelsen har dock varit i träningen. 


När jag nu inte kan jobba,  inte kan mäkta med hushållssysslor, inte är någon vidare mamma, eller partner för den delen.   Vad är jag då värd?  Vad tillför jag?   I mina ögon tillför jag ingenting.  Mitt värde ligger i hunden.  För honom är jag värd allt.  Så där sa kuratorn att min självkänsla måste vi jobba med.  Och där finns en hel del att jobba med.


Men smärtan, tröttheten och orkeslösheten till trots så upplever jag ändå fler stunder av lycka än jag gjorde tidigare när jag var frisk.  När jag var frisk så ältade jag det som varit och bekymrade mig för det som skulle bli.  Jag var inte närvarande i livet, utan alltid någonannanstans. 


Vad den här sjukdomen har lärt mig är att vara här och nu.  När jag är smärtfri. När solen lyser.  Jag tar vara på de bra, de ljusa stunderna mycker mer och är här.  Och det är här , i nuet lyckan finns. 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten.  Men det bö...

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är al...

Av ME Mamman - 6 juli 2016 21:28

Verktyg låter kanske som en knepig rubrik, men jag tänkte berätta lite om hur jag hanterar smärta och ångest. Alltså dela med mig av lite verktyg.   Värk och smärta har varit en del av mitt liv sedan jag var 12 år.  Det var då jag började få ...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 20:39


Psykisk ohälsa läser man mycket om nuförtiden.  Det är idag lättare att lida av psykisk ohälsa än för 20-30 år sedan.  Lättare är det ju inte, men mer accepterat.  Åtminstone är det vad jag vill tro.    Jag har ME,  det är en autoimmun neurol...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 13:27

Det är ett ganska allmänt tankesätt att om man sover dåligt så tar man igen den sömnen.  Det är alltså ingen fara att missa en natts sömn eller två.  Det tar man igen.....sägs det.    Och det finns många råd när man inte kan sova.  Det jag hört ...

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards